onsdag 13. februar 2008

I hverdagen


<--Bilde fra garderoben min!

Nå er jeg virkelig kommet til rette her borte og kommet inn i en vanlig hverdag som innebærer forelesninger, lesing og trening. Kursene jeg endte opp med å ta heter "Comparative Perspectives on US and European Society" og "Devolopement and Globalization". I tillegg tar jeg "Independent studies", som er obligatorisk. Begge fagene er veldig interessante og for tiden har jeg mye energi og lyst til å lese. Faget "Comparative...." er det en norsk professor som har, men han inviterer ofte gjesteforelesere, der noen til og med har skrevet deler av pensum. Det er godt å få forandring på forelesningene og "andre" perspektiver, så det er bra! Vi får også kaffe/te, cookies og brownies i pausen på forelsningen :), noe som det bare et Petersen som tilbyr. (Forelesningen varer tre timer). I "Devolopment..." heter foreleseren Ogutu, og er fra Kenya. Han er en morsom og "likanes" fyr som snakker om "What are you talking about?" med sin kule kenyanske dialekt. Han lærer oss mye om Afrika, som er det faget handler om. Det kommer mange historier fra Afrika som at man har mange navn, man bare velger et av navnene som skal gjelde når man begynner på skolen. Eller at man ikke vet når man er født, man bare likeså velger ut en dato (ikke innenfor en uke, men kanskje innenfor 3 mnd.).

Nå om dagen sitter jeg ute og soler meg på altanen mens jeg leser. Det er blitt varmt nå og er blitt litt solbrendt. Treninga går for seg på treningsstudio sammen med ei jente fra Norge eller joggetur opp i marka.

Når jeg kom hit hadde jeg store forventninger om å bli kjent med mange amerikanere og få mange venner å henge ilamme. Det har ikke skjedd, og jeg var ganske skuffet over dette i begynnelsen. Dette var antakeligvis på grunn av at jeg forventet at mange skulle ta kontakt med meg slik jeg opplevde da jeg var utvekslingsstudent i Ecuador. Men på universitetet er det vanskelig å komme i kontakt med andre da vi bare går fra forelesning til forelesning. Men nå har jeg funnet ut at jeg har det bra alikevel. Jeg er kjempeheldig som bor i et multinasjonalt hus der jeg henger ilamme dem jeg bor sammen med og venner av dem fra andre land. På forelesning og ellers snakker jeg med de andre norske studentene og henger med Petter og Kristian. Men det er jo ikke som jeg ikke møter amerikanere. De er over alt! Har møtt mange som jeg har snakket mye med. Det eneste er at det er ingen som er nære venner som jeg for eksempel drar hjem til. Men studiehverdagen er hektisk for alle, amerikanere eller utvekslingsstudenter. Siden jeg er her bare et semester går også helgene til reising, så det blir ikke mye tid til overs. Her er det også slik at utvekslingsstudenter henger ilag, dette da det er utrolig mange av oss her.

Ingen kommentarer: