tirsdag 15. januar 2008

Amerikanere


Mitt bekjentpskap til amerikanere, da mener jeg folk fra USA, har før jeg kom hit stemt ganske godt med det som jeg har sett på film.
Og da tar jeg også med min gode venninne fra Oregon. Med dette mener jeg rike og temperamentsfulle jenter.

Og så har vi stereotypiene av amerikanere, f. eks. feite, svære, menn som snakker høyt. Og det var akkurat det som møtte meg på turen min over fjorden. På siden av meg på flyet satt nemlig en mann som hadde så stor mage at det ikke var plass til spisebordet, og armlenene måtte han ta opp på begge sider. Også det som skilte mitt sete fra hannes.
Han kjeftet på folk bak seg og holdt på å snakke hull i hodet på meg. 
Men det skal sies at han var veldig hypggelig. Og dette bringer meg over på mitt nye inntrykk av amerikanerne.

Her i Berkeley har jeg nemlig erfart at amerikanerne er veldig hyggelige, hjelpsomme og særdeles høfflige. Det er ikke akkurat høfflighet jeg har hørt mest om av amerikansk kultur. Men folk er så høfflige at jeg blir helt satt ut, enten det er på butikken, en kafe eller på gata. 

På gaten her treffer man på all slags folk. Og da mener jeg all slags folk! 
Her kan man skille seg ut, noe som ikke er riktig så "utbredt" i Norge vis jeg kan kalle det det. Gata er full av det vi i Norge ville ha kalt snålinger, raringer eller særinger. Det er heller ingen som ser eller stirrer på deg her. Dette gjør at jeg ikke har fått en følelse av å være turist eller utlendig, 
altså skille seg ut fra resten. Dette er vel nettopp på grunn av det er så mange forskjellige folk 
som strømmer gjennom gatene til daglig, Og da vil jeg minne på at Berkeley er en liten by, imotsetning til San Francisco. Men jeg tror at Berkeley får disse "holdningene" fra downtown (SFO), som er kjent for sine gater fulle av forskjellige folk der ingen stirrer rart på deg.

En ting som også må nevnes mens jeg er inne på amerikansk kultur er at hamburger i USA er langt fra det man finner hjemme i Norge.
Burgerne her er svære og av skikkelig kjøtt. Det man kan kalle en ordentlig middag, noe jeg ikke kaller en tur innom MacDonalds.

Til slutt for denne gangen vil jeg bare si at filmer fra USA stemmer med virkeligheten, og ikke er overdrevet. Her er det akkurat slik vi ser på TV. Et eksempel er de yo-yo gutta med kaps og hettegenser, som det kryr av her. Men USA byr også på så mye mer...

Ingen kommentarer: