tirsdag 22. januar 2008

Første skoledag



I dag startet forelesningene. Det betyr at det kryr av studenter på campus. Alle går rundt på de kursene de ønsker og ta, eller syns ser interessante ut, melder seg opp, og velger så til slutt endelige kurs fra de kursene de er kommet inn på. Dette kalles "shopping period".

Kristian, Petter og jeg var derfor på plass i dag klokken åtte for å prøve ut forelsningene. Og det skulle vise seg at vi ble bare mer og mer forvirret ettersom dagen gikk.

Og ja, vi har blitt advart om at de første ukene er kaos, der alle går på alle forelesninger osv. Men etter i dag er jeg ganske så forvirra. Og dere som kjenner meg godt vet at jeg ikke blir så lett stressa av sånt. Men nå er situasjonen sånn at jeg ikke vet hvilke forelesninger som jeg har sjans til å komme inn på. Dette på grunn av at studentene her har meldt seg opp til kursene i fjor, og ingen foreleserne vet om "Current Enrollment program" som jeg studerer under. Men det er sikkert friplasser for oss fra Norge  og da dette programmet. Så da er det vel bare å se hva som skjer med tida til hjelp og være flink til å gå på forelesninger :)

Ellers virker forelesningene veldig interessante, og samtlige forelesere har vært gode. Det merkes godt at man går på et universitet i verdenstoppen for å si det sånn! En ting jeg allerede har lagt merke til er at "læringen" og pensum ses fra alle sider. Du blir ikke introdusert til bare et synspunkt, men skal kunne se motsetninger. Det er også forventet at man skal kritisere pensum.


Campus er stort (på bildet av kartet kan man se hvor stort det faktisk er. De gatene utenfor
selve campus (helt sør på kartet) er i vanlig kvartal-størrelse).
Så da er det greit å ha disse kartene strategisk plassert inne på campus 
for å finne fram til huset du har forelesning i. 

I morgen er det ny runde på forelesninger for å finne ut hvilke kurs jeg ønsker å ta og skrive meg opp på nye lister...

1 kommentar:

mamma sa...

Hei pia mi, nu tror mamma at hun har klart å logge seg på som blogger! Stor skole du går på , håper du finner fram, og at du kommer dæ inn på et kurs! Hva var klokka hos dæ, da du ringte i morres. Ska på jobb i natt , sender dæ en mail, i kveld eller i morgen